-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16606 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

نقش محوري حج در «برائت» از مشركان چگونه است؟
انسانهاي متعهد و متعبد، همواره با تعقيب هدف به مقصد نهايي خود نائل مي‎گردند. خداي سبحان كه انسان را براي كمال عبادي آفريد و همه جوامع انساني را به يك سمت و هدف فرا خواند و كعبه را با ويژگيها و مزاياي فراوان آن بنيانگذاري كرد، براي هدفي برتر و مقصودي والاتر از آنچه در اذهان ساده انديشان خطور مي‎كند، بود و چون هيچ كمالي بالاتر از نيل به توحيد ناب نيست و وصل به آن بدون نزاهت از هرگونه شرك ميسر نخواهد بود، از اين رو كعبه را كه خانة توحيد و مركز گردهمايي مسلمانان سراسر عالم است، محور تبرّي از هر تباهي دانست و مقد‎ّمات مناسب آن را چنين تمهيد فرمود:

اوّلاً، بعد از اِتمام بناي بيتِ طاهر و عتيق و مساوات و مواسات و بعد از تأمين حرم و تشريع امنيت براي مهمانان و زائران و راكعان و ساجدان و عاكفان، به پيامبر خويش دستور داد: «وأَذِّن فِي الناس بِالحَجّ يَأتوُكَ رِجالا وعلي كُل ضامِرٍ يَأتينَ مِنْ كُلِّ فَجٍ عَميق» حج/27. و هدف از اين اعلان عمومي ابراهيم(ع) فراخواني كساني بود كه توان حضور را به طور متعارف دارند.

ثانياً، وقتي همگان از باختر و خاور، از شمال و جنوب و از دور و نزديك آمدند و در گردهمايي سراسري شركت كردند تا شاهد منافع معنوي و مادي خود باشند، آنگاه نوبت به اذان و اعلان محمّدي(ص) فرا مي‎رسد. از اين رو فرمود: «و أذان من الله و رسوله الي الناس يَوم الحَجِّ الاَكبر أن الله بَريء مِنَ المُشرِكينَ و رسوله» توبه/3.

يعني هدف نهايي اعلان پيشين، ساختن كعبه با همه مزاياي الهي آن نبود، بلكه زمينه‎اي براي اعلان دوم كه هدف نهايي كعبه است، خواهد بود و آن اذان كه به وسيلة خاتم پيامبران(ص) از طرف خداي سبحان صورت مي‎پذيرد تبرّي خدا و رسول او از هر مشرك و ملحد است و براي آنكه آن اعلان جهاني باشد و به سمع مردم سراسر گيتي برسد فرمود: در روز «حج اكبر»، يعني زماني كه همه زائران حضور دارند انجام شود. روز مزبور در ايام حج مصاديق فراوان دارد كه از آن جمله روز عرفه و روز عيد اضحي است. چنانكه خود «حج» در مقابل «عمره» نيز اكبر از آن است، و عمره «حج كبير» خواهد بود.

هدف نهايي ساختن بيت الله، رسيدن به توحيد است و نيل به توحيد ناب بدون تبرّي تام از هر شرك و الحاد و انزجار از هر مشرك و ملحد ميسور نيست. از اين رو اعلام اين هدف نهايي به صورت اعلان تبري خدا و رسول اكرم(ص) از مشركان متبلور شده است و تا انسان در روي زمين زندگي مي‎كند وظيفة حج و زيارت بر عهدة اوست و تا مشرك در جهان هست اعلام تبرّي از او نيز جزو مهمترين وظيفه حج به شمار مي‎رود.

براي تبرّي از ملحدان شوروي سابق كه ساليان متمادي به سرزمين اسلامي افغانستان تجاوز كرده و با استفاده از انواع سلاحهاي پيشرفته، بي‎رحمانه مردم را به خاك و خون كشيدند، هيچ جايي مناسبتر از حرم خدا نخواهد بود و نيز هيچ مكاني براي اعلان انزجار از اسرائيل غاصب، كه سالهاي طولاني به قبله اول مسلمانان و سرزمين آنان تعدّي كرده و از كشتار دسته جمعي كودكان و سالمندان و زنان و مردان بي‎گناه فلسطيني مضايقه ندارد، سزاوارتر از مكه نيست. و نيز هيچ محلي براي اعلان نفرت و انزجار و تبرّي از اَبَر جنايت پيشة عصر و دولتمردان درنده خوي آمريكا كه جهان سوم را مقهور سلطة اهريمني خود قرار داده‎اند، شايسته‎تر از حرم الهي نيست.

: آية الله جوادي آملي
صهباي حج

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.